Search This Blog

Pages

Wednesday, June 21, 2006

POZDRAV z RUMUNSKA

POZDRAV z RUMUNSKA
De la Edelina Sterling-Stoian

---------------------
[imaginati-va textul de mai jos citit pe muzica ceheasca veche, de
patefon, scirtiind si fisiind pe alocuri]

POZDRAV z RUMUNSKA!

Draga mamica!
Va dorim toate cele bune, tie si lu’ Mana. Aici ne merge chiar foarte bine, e foarte frumos. Avem casa mare, noi doua camere si Florica una, tot aici gatim. Avem 8 rate si totodata pui si gaini si mai cumparam gisca si porc si tot restul avem acasa, in camara. Cred ca aici o sa ramin mai mult decit in alte parti fiindca-mi place si e bine.
Ancea,
Prundul Birgaului.
[de pe o ilustrata trimisa in Cehia probabil de o slujnicuta venita sa lucreze la o familie din Romania, in vara anului 1925].

*

Intr-o seara de toamna pragheza m-am dus pentru un interview acasa la Dr. Jiri Felix, lingvist ceh, profesor la Universitatea Carolina si roma^nist de renume. La despartire mi-a daruit una din cartile sale, un volum informativ intitulat ‘Relatiile ceho-roma^ne in date’.
Sfirsitul cartii contine, reproduse, ilustrate vechi trimise in Cehia de cehi aflati in trecere sau in vizita in Romania...

Alaturi de cea din Prundul Birgaului - o alta, cea mai veche dintre ele, datata 1899. Se vad marea, in departare citeva cladiri, un ponton si textul:
Salutari din Constanta. Am ajuns cu bine, marea e putin agitata, plec seara la zece. Bohus.

Predeal, 1900
Pe fundalul muntilor - orasul labartat pe ecran lat.
Am trecut aici granita romaneasca. Salut! (opt semnaturi)

Radauti, 17.02.1916
Pe ilustrata sta scris in germana: ‘Gruss aus der Bukowina -Rumänische Typenbilder’ (‘Salut din Bucovina - Imagini de romani tipici’). Din seria ‘romani tipici’ face parte de data aceasta o taranca tinara, zimbitoare, in port national, cu doi copii mici in brate. Unul isi suge degetul, celalalt doarme. Pozeaza linga un gard din tarusi, in spate se vede o casa taraneasca, scunda.
Draga Marie!
Iti trimit o vedere cu mamica romana! Scrie-mi daca ati primit vederea din Stanislav si pe cea de ieri cu frumusetea rusa. Sa-mi trimiteti lucrurile despre care ti-am scris inainte, iar Jarda sa-mi trimita ochelarii. Am si eu ceva pentru el! Sa-mi scrieti, ca daca nu, nu mai scriu nimic. Deocamdata va saluta si va saruta
(semnatura indescifrabila)

Bucuresti - 1918
Ateneul vazut de sus, pe strada citeva mogildete, parca si o trasura.
Dragi parinti. Cu aceasta carte va salut din inima si va spun ca sint sanatos si o duc bine. V-as mai ruga sa-mi trimiteti vax de ghete cumparat de la Kozanka, aici e groaznic de scump! Skatulka 3K (nume, soldat, companie).

Gaesti - 27.9.1922
O strada neasfaltata. O caruta trasa de un cal e pe punctul sa iasa din ilustrata. O casa cu etaj. La parter o pravalie. Pe toata latimea cladirii, pe trotuar, marfa isi asteapta clientii. Doi barbati, unul in costum negru, celalalt intr-un caftan de aceeasi culoare, pozeaza tepeni la intrarea in pravalie.
Primiti toate salutarile mele din Romania! Am sosit in sfirsit astazi, la ora 9 dimineata. Aici e foarte frumos si orasul are in sfirsit un farmec curat balcanic. Mi-e bine aici! Cu salutari tuturor, Jiri

Bucuresti - 30.9.1922
Vedere din aer. Turnuri de biserici, un parc, inghesuite - acoperisurile caselor, gradini.
Va trimit tuturor salutari din Bucuresti. Orasul e foarte intins si are neobisnuit de multe cladiri frumoase. Aici isi au resedinta Regele si nobilimea, asa ca sint o multime de minunatii!
Al vostru, Jiri.

Cimpina, 19.7.1924
O strada. Pe partea dreapta o cladire mai inalta decit vecinele ei, pe care scrie POSTA. Alaturi o dugheana cu firma, apoi fatada cu coloane a altei cladiri. Pe trotuar, in fata unui gard scund al casei cu coloane - trei barbati stau de vorba linga un stilp de telegraf. Apoi o vila cu partea dinspre strada a acoperisului in forma de cupola. Trecem vizavi. Citiva pomi, o biserica. Un domn in costum de culoare inchisa, palarie alba. Pe linga el trec doua taranci cu broboade si fuste lungi.
Te salutam calduros din Romania. Ne gindim la tine, ce loc ar fi aici pentru un cirnatar bun, care sa lucreze ca la Praga, dar desigur ar trebui sa vorbeasca cel putin nemteste si bine. O ducem bine, numai mincam si bem. Salut-o pe Anezka si pe ala micu’ si pe Tonda. Unchiul si matusa.

Baile Herculane, 5.7.1925
Vile, o strada cu pomi pe margini, muntii.
Amintiri de la Baile Herculane va dedica J. Macurek.

Iasi, 1928
O cladire impunatoare, cu turnuri si turnulete, pe ilustrata sta scris: Iasi, Palatul Administrativ.
Salutari, Domnule si Doamna Consul! Aici traiesc ca-n povesti!
Al dumneavoastra,
staret Dr. Zavoral. Ne apropiem de Cernauti.

Bucuresti, 18.6.1931
Calea Victoriei. Soare, forfota, lume eleganta, mai multi barbati decit femei. Doi domni se saluta pe trotuar scotindu-si palariile. In mijlocul strazii - doua masini. Arata ca taxi-urile londoneze. E si una decapotabila. Cladiri inalte. Pe una din ele e o reclama uriasa pentru ceva care se numeste STELA. In prim plan, pe trotuar, o florareasa. O femeie in virsta, imbracata in negru sau alta culoare inchisa, cu basma pe cap. Tine in mina un buchet mare de flori cu care incearca sa atraga atentia trecatorilor.
Frate, ma aflu cu afaceri la Bucuresti, unde mai ramin cam pina pe 10-iulie-31. Imi cer iertare, rezolv dupa intoarcere. Cu salutari fratesti. (semnatura indescifrabila).

Carmen Sylva, 29.8.1935
Vedere de sus. Marea, plaja. Pe plaja - mogildete care par sa se limbe. In apa citeva barci si puzderie de puncte negre care se balacesc in mare, aproape de tarm.
Copii, dupa doua zile de calatorie obositoare am ajuns, in sfirsit, la Carmen Sylva. Nu vreau sa inventez laude, dar aici e ca in rai. Scaldatul in mare e minunat, nici nu se compara cu scaldatul in Adriatica, soarele straluceste la fel de minunat, numai mincarea nu e asa cum ne-am dorit-o. Poate o sa ne obisnuim…
(semnatura indescifrabila)

Constanta, 20.7.1937
Pe ilustrata, in partea de sus, stinga, sta scris: ‘Studiofotografic’, in dreapta: ‘PlajEa Mamaia’. In prim plan, sub umbrele mari de soare, stau la masa domni in costume de culoare deschisa,
palarii asortate. Un adolescent cu freza bine lustruita, camasa alba cu mineci suflecate. Cateva doamne cu palarii de soare, boruri largi cu buchetele de flori. In planul doi - plaja aglomerata. Dar nimeni nu sta lungit la soare, toata lumea se plimba pe nisip, doar citeva punctulete negre se zaresc imprastiate in apa marii.
Dragilor, astazi va scriem ultima oara, caci miine inchidem tabara, iar poimiine plecam. Ne bucuram mult ca mergem acasa, desi aici e cu adevarat minunat. Astazi am fost la Baile Carmen Sylva, unde sint multi cehi. Pe drumul de intoarcere ne oprim la Bucuresti unde, se pare, am facut o buna impresie celor care ne-au calauzit prin oras, la sosire.
Va saruta Mirka si Jarka.

Satu Mare, 15.1.1939
Probabil centrul orasului. O biserica, doua turnuri cu clopotnite, cladiri care par a fi oficiale, multa verdeata, in mijlocul ilustratei - o statuie pe un soclu masiv, alb.
Pozdrav z Rumunska! Salutari din Romania! Medo! Iti scriu mai multe dupa ce ma intorc acasa. Imi merge bine. Sint aici la balul ofiterilor. E minunat. Buna sara! Miki


Edelina Sterling-Stoian

No comments: